Monday, April 25, 2011

How to be a positive person?

Hello u ols...

Nak tanya ni. Korang ni seorang yang sentiasa berfikir positif ke negatif? Haaa... ce fikir betul-betul. Yang positif lagi banyak ke yang negatif lagi banyak? Kalau aku pulak... positif  negatif yang lagi banyak. Hee.. Aku rasalah. Kadang-kadang tu da cuba da tak nak fikir negatif tapi terfikir jugak. Macam mana nak buat tu? Haish!

Sometimes ada baiknya jugak fikir negatif ni. Tapi janganlah sampai sepanjang masa 24/7 kita negatif. Nanti kang diri kita ni dipenuhi dengan cas-cas negatif pulak. Tak pasal-pasal orang lain pun dapat merasakan aura negatif kita. Antara yang baiknya fikir negatif ni ianya akan buatkan kita lebih berhati-hati. Contohnya kalau kita tengah driving. Driving laju-laju tak hengat dunia tak hengat orang tersayang! Meter tu kalau tak cecah 18000km/j tak sah! Dalam kepala ni dok cakap "alaa tak de apalah. Apa yang nak takut. Tak mungkinnya excident!". Ceh! Confident level tahap Gunung Everest kunun!  Sekali... bommmm... kebabommm.... excident! haaa... Baru tersedak. Tu orang yang 24/7 fikir positif la tu. 

Kalau orang yang ada fikir negatif mesti masa dia drive 18000km/j tu dia akan tefikir, "ish macam mana kalau aku laju tak sempat brek? macam mana kalau aku excident?" So, dia pun akan mengslowkan speed kepada 1000km/j  kepada 80km/j saje. Itu antara contoh faedah berfikiran negatif. Macam mana pulak kalau negatif tak tentu pasal 24/7? Haa. Yang ni yang kena kita elakkan. So, nak kongsi beberapa tips dengan korang semua macam mana nak positifkan fikiran kita ni yang selalunya positif negatif. 


  • Sentiasalah bercakap yang positif saja macam mengumpat memuji orang lain punya kejayaan ke, cerita hal-hal study ke, masak-masak ke. Haa.. takdelah nak mengumpat orang cerita pasal keburukan orang je kan memanjang! Hei, ini serius tau. Tips ni memang boleh jadikan kita seorang yang positif sebab sentiasa bersangka baik dengan semua orang. Well, nobody perfect kan. Kita pun ada kekurangan jugak. Yang penting adalah macam mana kita nak atasi kekurangan kita tu dan terima kekurangan orang lain. 

  • Yang kedua, sentiasa senyum!!! Senyum kan indah! Orang tengok pun rasa sejuk je mata dia. Orang pun suka nak tegur kita, nak berkawan dengan kita. Yang penting senyum kena ikhlas! Barulah aura positif tu sampai kat orang lain. Senyumlah dengan semua orang walaupun dengan musuh kita sendiri, dengan satu senyuman je insyaAllah yang musuh tu pun akan jadi kawan kita nanti. Yang penting..... Senyum tak perlu kata apa-apa. Heeeeeeee.........(^_____________^).
Senyum........=))


  • Yang ketiga pulak, berhenti menyalahkan orang lain. Yang ni kadang-kadang jadi jugak kat diri aku ni haa. Senang je nak salahkan orang lain, tapi bila fikir balik baru sedar aku yang salah rupanya. Haiishh. Kita kena belajar menerima kesalahan diri sendiri. Janganlah senang sangat nak tuding jari kat orang lain. Tu pun salah satu cara untuk kita menerima kelemahan diri kita ni. 

  • Yang keempat, jadilah seorang yang pemaaf. Ini penting ok! Maafkan semua orang sebelum kita tidur dan insyaAllah esok pagi kita akan bangun dengan lebih ceria dan bersemangat! Hoyeaaahhh!!!

  • Yang kelima, isi jiwa kita dengan santapan rohani. Yang ni yang paling penting, perlu dan wajib sekali. Contoh santapan rohani ni macam sentiasa berzikir, membaca alquran dan mengingati Allah. InsyaAllah hati kita akan bersih dari cas-cas negatif tadi tu dan muka kita pun akan berseri-seri jugak tau! Awet muda giteewww..
So kesimpulannya, jom kita sama-sama buangkan cas-cas negatif dalam badan kita ni. Hehe. Nasihat untuk diri sendiri jugak ni. Heeee.... ;P

Tata... terima kasih sebab baca! *tengah siapkan bahan-bahan untuk masak tengahari ni... hee...*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...