Tuesday, April 19, 2011

Resipi berhantu cik nora...

Hai u ols... hope u ols sihat hari ni... heeee...

Sebenarnye kan mek tgah lapar gilaaaakkk skrg nie... hehehe... belum mkn nasi lagi... so tengah terpikir nak masak ape ek mlm nie??? Da lame mek tak masak sedap-sedap sebab 2,3 minggu ni asyik busy je... Balik-balik beli nasi bungkus... balik-balik masak megi.. Yelah studentla katakan... hek3..

So tetibe mek terpikir... Ish kalau dpt ikan siakap 3 rase nie.. perrrggghhhh.... gilaaaakkkk best!!!! Isk nak pegi cari ikan siakap jap la.. fuhhhh.... da terbayang-bayang kesedapan ikan siakap 3 rase aku ni... errkk... sedap ke?? muahahahaha... pada aku sedapla kot... sebab ade orang yang tempah aku masak ikan tu... sedapla tu kan kalo dpt tempahan??? ngeh3... perasan sudaaaaa....

Jadi disini terase nak share la resipi ikan siakap 3 rase nie. Dapat resipi nie pun dari tenet jugak... lame da dpt resipi ni... senang je... tapi hasil die mabeles... rase sampai nak mkn pinggan tu sekali... ikan tu kalo bole dengan tulang die nak telan... muahahahaha.... Aku pun takdelah expert sgt bab masak nie mcm Cik Mat Gebu... hehehe... tapi aku memang minat masak-masak ni dan aku penah wat entri psl minat aku tu disini...

Okla ni die resipi ikan siakap 3 rase mek...

Untuk seekor ikan siakap yg berat dlm 700g mcm tu la..
Mek msk pakai campak2 je.. hehehe... adjustla ikut citarasa masing2 ye...=))

1) Ikan siakap..(of kos la kne ade kan... kalo xde mmg x jd resipi nie... heheh...)
2) Cili kering yg da siap kisar tu
3) Sos cili sikit
4) Sos tomato sikit
5) Kiub tomyam or perase tomyam.. kalo kiub aku pakai satu kiub...
6) Serai sebatang tumbuk sikit
7) Daun limau purut sikit (1-2 helai)
8) Sayuran macam putik jagung, bunga kobis, kacang panjang
9) Bawang besar
10) Tomato dipotong dadu kecik2
11) Garam dan gula secukupnya

Cara-cara:
1) Goreng ikan.. terpulang nak garing atau tak..
2) Kuali lain... masukkan cili kisar sikit
3) Kemudian sos tomato dengan sos cili secukupnya
4) Masukkan perase tomyam
5) Lepas tu masukkan sayuran dan bawang
6) Garam dan gula secupnya
7) Masukkan tomato
8) Akhir sekali ikan....

Lepas tu bole mkn... yeaaaayyyy!!!!!



Harap maaf ye gambo tak bape nak lawo... yelah amik pakai henset cikai je... nak beli dslr tak mampu lagi...sigh~

Selamat mencuba dan selamat bertemu di lain rancangan... erkkk??? hehehehe...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...