Tuesday, June 7, 2011

Fenomena Menyayat Hati Dalam Bas

Hello uols!

Pagi tadi lepas habis kelas, aku pergi ke PKNS. Sebabnya nak bank in duit sewa rumah. Sigh~ Dah awal bulan kan, so faham-faham jelah segala jenis bil nak kena bayar. Hehe. Aku ni macam biasalah transport utama aku memang bas. Sebabnya aku tak bawak motor datang Shah Alam ni, mak tak bagi. Nak beli kereta tak mampu la puleks... Hehehe..

Masa aku dalam bas on the way balik rumah tu, aku ternampaklah sorang pakcik ni nak naik bas. Sekali pandang je aku terus tersentap dan hati aku memang tersayat habis. Aduh, sedihnya rasa. Bergenang-genang mata aku ni haa. Bayangkan jelah, pakcik tu dahlah jalan pakai tongkat, lepas tu terketar-ketar dia nak naik bas. Aku nampak kat tangan dia ada pegang ubat. So, aku agak dia baru balik dari klinik kerajaan yang tak jauh dari tempat dia tunggu bas tu. Tak jauh ke? Ermm... Untuk orang normal macam aku ni adalah dalam 5-10 minit jalan kaki. Tapi kalau pakcik tu? Aduhai... Dengan keadaan dia yang pegang tongkat dan menggeletar tu. Tak dapat aku nak bayangkan macam mana.

Aku terus terfikir, mana agaknya anak-anak dia. Ke dia memang takde anak? Ataupun anak dia tak duduk dengan dia? Ataupun anak-anak dia terlalu sibuk sampaikan takde masa nak hantar ayah diorang pergi klinik?  Apa agaknya perasaan anak dia ek kalau tengok ayah diorang naik bas? Ke takde perasaan apa-apa?

Macam-macam yang aku fikir. Yang pasti memang aku sedih sangat tengok keadaan pakcik tu. Terus aku teringat dekat mak aku yang kat rumah tu dengan arwah ayah yang dah kembali ke rahmatullah. InsyaAllah aku tak benarkan mak aku untuk melalui situasi macam pakcik tadi. Hopefully aku takkan berubah andai satu hari nanti hidup aku senang dan jadi orang yang berpengaruh.

Korang..... hargailah ibubapa kita selagi mereka masih ada.






Tata uols! Terima kasih sebab baca. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...